Allahe Täğälä dönyadağı
bar can iälären dä parlı-parlı itep yaratqan.
Çönki tereklekneñ tantana itü sere,
yäşäyeşneñ mäñge däwam itü
xikmäte näq menä parlı zatlarnıñ üz
toqım-näsellären özmiçä däwam
itüendä. Keşe Söyü-Mäxäbbät digän
iñ böyek xiskä sälätle zat. Bu inde adäm balası
üzenä par saylağanda, ğäilä qorğanda censi
instinktqa tayanıp tügel, şulay uq isäp-xisaptan
ğına çığıp ta tügel, ä
ğaşıyq bulıp, yaratu xisenä östenlek birep
eş itärgä tieş digän süz.
Teatr ğarderobtan başlana digändäy,
ğäilä tormışı da tuydan başlana. Tuy
yolaları traditsion milli ğoref-ğädätlärdän
häm traditsion janrlardan (cır-şiğerlärdän,
teläk-alqışlardan) tora. Alarnıñ baytaq
öleşe, mäsälän, qız sorarğa baru,
kileşü, niqax uqıtu, kiäw qarşılaw,
"işek bawı" yolası, büläk bireşü,
kiäw munçası, kilen töşerü, su yulı
kürsätü, tuy kütäreşü kebek
ğoreflär, zaman ruxına yaraşıp, bügen dä
däwam itä häm bezneñ yola icatınıñ milli
ruxın bilgeli. Ämma şul uq waqıtta xäzerge tuylarda,
üzara aralaşu häm standartlaşu
zaqonçalığına bäyle räweştä,
urıs häm başqa xalıqlar yoğıntısında
barlıqqa kilgän yaña yolalar yäki uyınnar da
qullanıla.
Töp häm iñ citdi yaña yola -
räsmi räweştä yazılışu, yağni niqaxnı
tantanalı şartlarda terkäw. İlebezdäge bar
xalıqlarnıñ da urtaq yolasına äwerelgän
älege aqtqa yäşlär ciñel maşinalarda,
yäki, yağına qarap, cigüle atta kilälär.
Öslärendä alarnıñ qara qostyum häm ap-aq tuy
külmäge, käläşneñ başında elekke
şälyäwlıqnı almaştırğan aq
börkänçek bula. Yazılışqanda alar
yänä, yaña ğädät buyınça,
ber-berlärenä altın baldaq kiderälär -
älbättä inde, parlaşu häm
söyü-tuğrılıq bilgese itep. Yänä kilep, tuy
mäclesendä bügenge möselman yäşlärneñ
- kiäw belän käläşneñ qatnaşuı häm
dä irlär belän xatın-qızlarnıñ ber
tabında utıruı da - xäzerge zaman
qazanışları.
Niqax tuyı härkemneñ
tormışında ber genä märtäbä bula. Ber
yaqtan, ul kiäw belän käläşneñ
qawışuın häm möstäqil tormışqa ayaq
basuların tantanalı töstä bäyräm itü bulsa, ikençe
yaqtan, ul yäşlärneñ traditsion
yolalarıbıznı ütäw aşa üzläreneñ
tatarlığın, milli yäşäyeşebezgä
turılıqlı buluların raslaw. Älege yolalarnı
cirenä citkerep ütäw häm, ğomumän, tuynı
küñelle, ğömerdä istä qalırlıq itep
ütkärü isä, tabiği inde, yäşlärneñ
üzlärennän häm oyıştıruçılardan
tora. Monıñ öçen, bilgele, barısın da aldan
uylap quyu, icadi fantaziägä häm qızıqlı, bay
eçtälekle taswirlama-ssenariyğa tayanıp eş itü
sorala.
Bäyräm tantanaların maxsus räweştä saylap quyıla
torğan tamada - tabın başlığı da,
şulay uq, yağına yäki nindi mäcles buluına
qarap, ike şahit ta alıp bara ala.
Görläp ütsen tuyığız!
Qız sorarğa baru
Elek qız yanına başta maxsus
yawçı (wariantları: dimçe, başqoda)
cibärü, anıñ ata-anasınıñ häm
üzeneñ rizalığın da kübräk şunıñ
aşa belü yolası yäşäp kilgän bulsa,
xäzerge waqıtta bu ğoref şaqtıy üzgärde. Nik
digändä, qıznıñ öylänergä
cıyınğan yegetkä çığarğa riza
buluı-bulmawı aldan uq inde bilgele bula, şuña
kürä dä anıñ yağın yawçı
yärdämendä yawlawnıñ da, dimläp rizalaştırunıñ
da kiräge qalmıy. Ämma qız sorarğa baru yeget
yağı öçen barıber zarurıy.
Älbättä, käläşe kiäwgä
çığarğa riza bulğan täqdirdä dä. Bu
asılda balasın qäderläp üstergän ata-anağa
çın yegetlärçä xörmät
kürsätü, alarnıñ da rizalığın
häm aldan uq fatixaların alu digän süz.
Xäzerge waqıtta qız sorarğa
kübräk yegetneñ äti-änise, yä bulmasa
yaqın ağası, yäki berniçä tuğanı
bara. Häm eş qına alarğa yeget tä iärä.
Şulay uq käläşeneñ qulın sorarğa yeget
keşeneñ üze genä baru oçraqları da küp
bügen. Baruçılar (asılda alar,
öleşçä bulsa da, qoda wazifasın başqaralar)
üzläre belän elekkeçä ipi-toz alıp qına
tügel, bal, may, çäkçäk yäki bawırsaq
kebek küçtänäçlär belän baralar.
Niqax küpçelek oçraqta qız
yağında uza häm xäzerge waqıtta niqax
mäclesendä yeget häm käläşneñ
äti-äniläre, yaqın tuğannarı ğına
tügel, ä yäşlär üzläre dä qatnaşa.
Käläş häm xatın-qızlarnıñ
başında bäylängän aq yawlıq, kiäw häm
ir-atlar başında tübätäy bula. Mulla şahitlar
aldında yäşlärneñ niqaxlaşırğa
rizalığın alğaç, Qorändäge Nisa häm
Nur surälärennän ir belän xatın niqaxına,
şulay uq alarnıñ xoquq häm wazifalarına
bäyläneşle ayätlär uqıy. Axır kilep, mulla
sorawlarına ike yaqtan da "birdem"-"aldım" dip
cawaplar alınğaç, "Amin!" süze belän
raslanıp häm xuplanıp, niqax üz köçenä
kerä.
Niqax uqu tämamlanğaç, niqax
aşına çirat citä. Aldan uq äzerlängän
tabınğa yola aşlarınnan bal-may,
çäkçäk yäki bawırsaq, ballı su -
şirbät quyıla. Şulay uq, yağına qarap, itle
rizıqlardan toqmaçlı aş, bäleş tä
birelä. İsertkeç eçemleklär isä
östälgä bötenläy quyılmıy. Ballı
sunı, doğalar uqılıp betkäç, izge
teläklär teli-teli, başta kilen belän kiäwgä
eçertälär. Cayı çıqqanda,
yäşlärgä xacdan alıp qaytılğan zämzäm suın
eçerü ğädäte dä bar.
Niqaxtan soñ yäş kiäwgä qız
öyenä berniçä kön quna qalırğa
röxsät itelä. Häm qayber töbäklärdä bu
yola ("kiäw munçası"n da bergä quşıp)
ütälä dä. Ämma küpçelek oçraqta
yeget häm anıñ belän kilüçelär niqax
mäclesennän soñ qaytıp kitälär. Yeget
belän qız, bilgelängän könne yazılışqaç
häm tuy ütkäç kenä, qawışalar. Qazan
tatarlarında häm Başqortstannıñ Iq buyı
rayonnarında isä niqax uqıtu häm niqax çäye
(aşı) uzdıru, traditsion ğädät
buyınça, eş qına tuy belän ber köngä
turı kilä häm tuy älege cıynama wariantta
ütkärelgändä, qağidä bularaq, başta
xäzerge köngä yaraqlaştırılğan kiäw
qarşılaw yolası başqarıla. Şunnan soñ
ğına, mullanı alıp kilep, niqax uqıtalar häm
ciñelçä genä niqax mäclese yasap alalar.
Annarı inde - yazılışu tantanası.
Häm şul kiçne şawlap ütkän tuy
mäclesennän soñ, yäşlär qız yortında
qawışalar. Yola buyınça, kiäw munçası da
qız yağında bula. Yäş kiäw şunnan soñ
käläşe belän berniçä kön babası
yortında qala ala.
Kiäw qarşılaw, sınaw-qarşılıqlar
aşa ütkärü
Kiäw keşeneñ käläşe
yanına kilüe yaña ğoreflär belän
ürelgän ike törle traditsion yola belän bäyle: 1)
qıznı yazılışırğa alıp baru,
kiçen anıñ yağında
ütkäreläçäk tuy mäclesendä qatnaşu häm,
babası yortında qalıp, qız quyınına kerü
öçen; yäki 2) qıznı
yazılışırğa (qayçaqta niqax ta
uqıtırğa) alıp kitü, üz yortına kilen itep
töşerü öçen. Soñğı oçraqta,
dimäk, tuy da, kiäw quynına kerü dä yeget
yağında bula. Xäzerge waqıtta tuy mäclesen
öçençe ber neyträl urında - qäfedä
yäki aşxanädä uzdırıluı da
ğädäti küreneş. Monısı inde kübräk
şähär cire öçen xas.
Yäş kiäw söygäne yanına
yäki qız alırğa dus-işläre, tuğannarı
belän maşinalarğa, yäisä, siräk bulsa da,
cigüle atlarğa töyälep kilä. Qapqa yäki
işek-podyızd töbendä alarnı maxsus
räweştä tudırılğan törle
qarşılıqlar, bersennän-berse
xäyläkärräk itep qorılğan
tozaq-kirtälär qarşı ala.
Qız yäşägän yortnıñ
qapqa yäki işek-podyızd aldı. Maşinalar (atlar)
tuqtawğa, qız yağınnan berniçä bala, kerü
yulın bülep, tiz genä arqılığa çuqlı
baw yäki lenta suzalar. Ciznäläre kiäw yegetläre
belän, şaw-gör kilep, bolar qarşına kilep tuqtıy.
Başqa qunaqlar beraz çittäräk urın ala. Balalar
kilüçelärne aldan öyränep quyğan
"İşek bawı" qupletların taqmaqlap qarşı
alalar.
Qapqa (işek) xaqı ber altın,
Bezneñ apa meñ altın,
Aşıqmıy tor, kiäw abıy,
Balalar büläk alsın.
Bez riza yumart kiäwgä
Apabıznı birergä,
Par qoşlar kebek sayraşıp
Ğömer itegez bergä!
Cizni keşe balalarğa äzerläp kilgän
qonfetların öläşä häm waq aqça sibä.
Bala-çağa şularnı çır-çu kilep
cıyğan arada, ul üzeneñ bulaçaq şahitı
häm kiäw yegetläre belän işek aldına (yäki
podyızd töbenä) ütä. Yegetne ozata kilgän
başqa qunaqlar, beraz arttaraq qalıp, bolarğa
iärälär. Ul arada kiäw häm kiäw yegetlären qız
tarafdarları - ber törkem yäşlär uratıp ala.
- Sabır it, kiäwkäy, kerergä äle
ölgererseñ.
- Sin başta bezneñ sınaw biremnären
ütä.
- Bez quşqan eşlärne dä eşläp
kürsät.
- Sin elek bezgä utın yarıp kürsät
äle. Niçek yarasıñ ikän, kürik. Annarı
matur itep öyep tä quyarsıñ. Qalğanın
soñınnan söyläşerbez.
Kiäw biremne üti.
Qız yağı. Tel tidererlek tügel.
Monısın başqarıp çığa aldıñ.
Tanıqlıqnı tapşırğanda,
öç märtäbä qotlaw aqqordları - fanfaralar
yañğırap ala. Şul arada sekretär xanım palas
östenä käläş çigep eşlägän aq
sölgene cäyä.
- Qäderle yäşlär! Min sezne yaña
tormış yulına ayaq basarğa çaqıram.
Şuşı sölgegä basığız. Tormış
yulığız aq bulırğa tieşlegen
çağıldıruçı simwol ul. (Yäşlär
muzıyka uynap torğan ber waqıtta sölgegä basalar).
Sezneñ ğäilägez - däwlätebezneñ
keçkenä ber küzänäge. Ğäilälär
niqädär nıq bulsa, däwlätebez dä
şulqädär quätleräk bulaçaq.
Awırlıqlar kilgändä, alarnı bergäläp ciñärgä
öyränegez, ber-beregezgä ışanıçlı
tayanıç bulığız.
Qayğı-xäsrätsez, mul tormışta
yäşäwegezne telim. Taza-sälamät balalar tabıp,
alarnı tigez tormışta bäxetle itep üsterergä
yazsın. Ä xäzer barıbıznıñ da urtaq
telägen çağıldırğan aq sölgene
alığız, anı istälek häm qäderle
ämanät itep saqlarsız.
Bersen-berse uzdıra-uzdıra äytelgän
sannar yañğırıy: yöz sum, yöz ille sum...
Şuşınıñ belän
mäclesneñ berençe yartısı tämamlana.
Tänäfes iğlan itelä. Beraz cillänep, yal itep alu saf
hawada, äytik, işeğäldında ütsä, bigräk
tä yaxşı. Mondıy çaqta irkenläp tatarça
häm zamança biyülär, tansılar
oyıştırıp bula. Törle xäräkätle
uyınnar ütkärü dä şaqtıy ciñelgä
turı kilä. Häm äytergä kiräk, küp
cirlärdä, bigräk tä şahitlar aqtiv qatnaşqanda,
tänäfes waqıtı şulay küñelle, matur
bulıp uza da.
Tänäfestä uynala
torğan uyınnar.
Yäş parnı qaysı yaq tizräk täbrikli?
Yänäşä taburetqalarğa, beraz ara
qaldırıp, yäş kiäw belän yäş
käläşne utırtalar. Alar yanına, berber artlı
basıp, ike yäşlär törkeme tezelä. Här
törkemneñ ber başı yeget yäki qız yanında,
ikençe başı isä uñ yäki sul yaqqa taba
suzılıp kitärgä tieş. Häm tağın ber
şart: törkemnärdä uyında qatnaşuçılar
sanı üzara tigez bulırğa tieş.
Signal bulu belän, uyın başlanıp
kitä. Här ike yaqtağılar da urındıqta
utırğan yäş kiäw belän käläşne
täbrikläp, ber-ber artlı härqaysınıñ ike
bitennän übä başlıylar. Berse tiz genä
übä dä, çitkä taypılıp,
ikençesenä yul birä, ikençese -
öçensesenä... Şul räweşle uyın,
qızu-qızu barıp, tiz arada tämamlanıp ta quya.
Qaysı törkem aldan beterä, şul yaq ciñgän bula.
Qurçaq kienderü
Yäşlär tigez zurlıqtağı ike
törkemgä bülenä. Bolar qarşındağı
taburetqalar östenä yäki şunda toruçı
östälneñ ike başına ike zur qurçaq
yatqırıp quyalar. Yannarındağı paqetlar
östenä isä qurçaqlarnıñ kieme öyelä:
külmäge, trusiğı, başlığı, qoftası
yäki qamzulı, oyıqbaşları, tufliläre häm
pältosı. Här törkemdäge keşelär sanı da
şuşı kiemnär sanına tigez bulırğa tieş.
Qomanda buluğa, bolar, ber-bersen
almaştırıp, qurçaqnı kienderergä
totınalar. Härkem kiemnärneñ bersen genä
kiderä. Qaysı yaq aldan kienderep beterä, şul törkem
ciñüçe dip tabıla. İke törkem
yarışına qorılğan mondıy uyınnar
tağın da qızıqlıraq çıqsın
öçen, törkemnärneñ berse qız yağı,
ikençese yeget yağı qunaqlarınnan da tözelä
ala.
Alıp baruçı. Cämägät, bezneñ
arada bügen Aydarğa käläşe yanına
kerü öçen qırıqmasa-qırıq
kirtäne ciñärgä, sirat küperen ütärgä
yärdäm itkän kiäw yegetläre utıra.
Şiğerneñ kättäse, poetik bombı
axırğa turı kilgän kebek, bu yegetlärne
dä min yüri axırğa, mäclesneñ
ikençe yartısına qaldırdım. Aña
qarap qına uqaları qoyılmas dip uylıym. Alar
kön buyına Aydar belän Ğäliäneñ
tän saqçıları buldılar, zağsta
da, annan soñ da yäşlärebezgä cil-yañğır
tidertmädelär. Xätta könläşep bozulardan,
küz tiyüdän saqladılar. Xäzer min bik
teläp süzne sezgä biräm, kiäw yegetläre.
Teläkläregezne cır-şiğer belän dä
äytä alasız.
«Şahitlar oyıştıra torğan
uyınnarnıñ çirattağısı -yäş
kiäw belän yäş käläşne ant itterü.
Tabiği inde, vraçlar yäki soldatlarnıñ ant
itüe yoğıntısında tuğan bu uyın-yola da tuy
moxitenä, mäcles şartlarına
yaraqlaştırılıp başqarıla. Yumor belän
suğarılğan tekstlarnıñ tözeleşe isä
proza räweşendä dä, şiğri formada da bula ala.
Şahit eget. İptäşlär, yazıp
ta, tel belän dä añlatıp bulmıy torğan
ber moğciza bar: keşe ğaşıyq buldımı,
küñele qanatlana, xätta şiğer yaza
başlıy. Ber-berenä mökibbän kitep ğaşıyq
bulğan Aydar belän Ğäliäneñ dä
şağirlek säläte açıldı bit.
Çın ägär! İrtän üzlärenä:
"Mäcles aldında ant itäsegez bar, tekstların
aldan uylap quyığız" - digäç,
"eh" digänçe şartlatıp, şiğer
yazdılar da taşladılar.